Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kazakistan’ın Almatı kentinde düzenlenen Türk Devletleri Teşkilatı Üyesi Ülkelerin Ulaştırma Bakanlarının 8. Toplantısı ile “New Silk Way” 7. Uluslararası Ulaştırma ve Lojistik İş Forumu’nda konuştu.
Uraloğlu, uluslararası ulaştırma koridorlarının jeopolitik gelişmelerden doğrudan etkilendiğini belirterek Rusya-Ukrayna Savaşı’nın lojistik dengeleri değiştirdiğini, Kuzey Koridoru’nun kullanımının azalırken Orta Koridor ve Güney rotalarının öne çıktığını söyledi. İklim değişikliği nedeniyle Panama ve Süveyş’te yaşanan sorunların kara ve demiryolu ağlarının önemini artırdığını vurguladı.
Orta Koridor’un Çin’den Avrupa’ya en kısa bağlantıyı sunduğunu ifade eden Uraloğlu, bu hattın geliştirilmesiyle ticarette büyük tasarruf sağlanacağını, 2030’a kadar Çin-AB ticaretinde yüzde 30 artış ve yük hacminde üç katına varan büyüme öngörüldüğünü aktardı.
Bakan, Türkiye’nin lojistik köprü rolüne değinerek Zengezur Demiryolu Hattı’nın Türkiye kesiminin temelinin atıldığını, bu hat sayesinde Hazar ile Akdeniz arasında yeni güzergâh oluşturulacağını bildirdi. Ayrıca bu yıl içinde İstanbul Kuzey Demiryolu Geçişi Projesi’nin ihale ilanına çıkmayı hedeflediklerini açıkladı. Projenin, Marmaray’ın kapasitesini artırarak Asya ile Avrupa arasındaki taşımacılığı güçlendireceğini ifade etti.
Uraloğlu, Avrasya’daki ulaştırma koridorlarının geleceğinin ülkeler arası işbirliğine bağlı olduğunu, gümrük süreçlerinin hızlandırılması, dijital entegrasyon ve yatırımların koordinasyonunun hattı daha güçlü hale getireceğini belirtti.