İsveç Ulaştırma Ajansı, Baltık Denizi üzerinde GPS sinyallerinde yaşanan bozulmaların neredeyse günlük hale geldiğini duyurdu. 2025 yılı başından bu yana 733 olayın kaydedildiği, oysa 2023 genelinde bu sayının yalnızca 55 olduğu belirtildi. Yetkililer, kesintilerin hem hava hem deniz taşımacılığını etkilediğini ve Rusya topraklarından kaynaklandığının tespit edildiğini açıkladı.
Ajans Başkanı Andreas Holmgren, durumun “ciddi” olduğunu ve sivil havacılık için doğrudan güvenlik riski oluşturduğunu vurguladı. GPS karışıklığından geçtiğimiz günlerde Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen’in uçağının da etkilendiği, pilotların inişi kağıt haritalarla gerçekleştirmek zorunda kaldığı kaydedildi. Olay sonrası Brüksel, “Rusya’nın açık müdahalesi” ifadesini kullanarak Avrupa’nın savunma kapasitesini artırma kararlılığını yineledi.
İsveç, Estonya, Finlandiya, Letonya, Litvanya ve Polonya, haziran ayında Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’ne (ICAO) başvurarak duruma müdahale edilmesini istemişti. ICAO, Rusya’ya uluslararası yükümlülüklerini yerine getirmesi çağrısı yaparken, İsveçli yetkililer aksine kesintilerin arttığını belirtiyor.
Moskova ise suçlamaları reddediyor. Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov, iddiaları “yanlış bilgi” olarak nitelendirdi. Bulgaristan Sivil Havacılık Otoritesi ise, 2022’de Ukrayna savaşının başlamasından bu yana GPS kesintilerinde “gözle görülür bir artış” yaşandığını açıkladı. Uzmanlara göre sinyal karıştırma genellikle çatışma bölgelerindeki askerî faaliyetlerin yan ürünü olsa da, Avrupa ülkeleri bunu Kremlin’in bölgesel güvenliği zayıflatma stratejisinin parçası olarak değerlendiriyor.