İngiltere’deki Reading Üniversitesi tarafından yürütülen araştırmaya göre, artan hava sıcaklıkları uçakların kalkış performansını olumsuz etkileyerek havalimanı çevresinde yaşayan daha fazla insanın uçak gürültüsüne maruz kalmasına yol açacak. “İklim değişikliğinin Avrupa havalimanları yakınlarındaki uçak gürültüsü üzerindeki etkileri” başlıklı çalışma Aerospace dergisinde yayımlandı.
1985-2014 dönemine ait yaz ayı verileri temel alınarak, İstanbul, Sabiha Gökçen ve Antalya’nın da aralarında bulunduğu Avrupa’daki 30 havalimanı incelendi. Araştırmada, 10 farklı iklim modeliyle 2035-2064 dönemi için öngörüler yapıldı. Airbus A320 seferleri üzerinden yapılan çalışmada, havalimanı çevresinde kabul edilebilir gürültü sınırı 50 desibel olarak belirlendi.
Sıcaklık artışının havanın yoğunluğunu azaltması, uçakların kalkışta daha az kaldırma gücü üretmesine ve daha uzun süre alçak irtifada seyretmesine yol açıyor. Buna göre, 2050’ye kadar uçakların kalkış açılarının ortalama yüzde 1 ila 3 azalması, aşırı sıcak günlerde ise bu oranın yüzde 7,5’e kadar çıkması bekleniyor. Bu durum, daha uzun süre yere yakın uçuşlara veya motor gücünün artırılmasına neden olarak, gürültüden etkilenen alanların genişlemesine yol açacak.
Londra’da halihazırda yaklaşık 60 bin kişinin A320 kaynaklı 50 desibel gürültüye maruz kaldığı, 2050’de bu sayının 2 bin 500 kişi artacağı tahmin ediliyor.
Reading Üniversitesi Meteoroloji Bölümü’nden Dr. Jonny Williams, iklim değişikliğinin hava yolu ulaşımını birçok yönden etkilediğini belirterek, hava türbülanslarındaki artış ve havalimanı çevresinde yaşanan su baskınlarının da bu etkiler arasında olduğunu söyledi. Williams, “Küresel ısınma nedeniyle uçakların kalkış esnasındaki yükseliş açısındaki değişimin Akdeniz’den İskandinavya’ya kadar neredeyse her yerde benzer olduğunu tespit ettik,” dedi.
Williams, kalkış açısını etkileyen temel unsurun hava yoğunluğu olduğunu, bu etkinin en çok sıcak hava dalgalarında ortaya çıktığını belirtti. Ayrıca Türkiye’deki üç havalimanı çevresinde nüfus yoğunluğunun görece düşük olması nedeniyle, gürültüden etkilenecek kişi sayısındaki artışın Avrupa ortalamasına göre sınırlı kalacağını ifade etti.
Williams, “Uçak motorları giderek sessizleşse de iklim değişikliğinin etkileri kalkış verimliliğini düşürmeye devam edecek. Sıcak havalarda aynı açıyı korumak için daha fazla itme gücü uygulanması gerekiyor ve bu da gürültü seviyesini artırıyor,” değerlendirmesinde bulundu.
Reading Üniversitesi’nin daha önce yaptığı çalışmalarda da küresel ısınmanın 2060’lara gelindiğinde kısa pistli havalimanlarında uçakların daha az yolcu taşımasına neden olabileceği ve türbülans sürelerinin son 40 yılda yüzde 50’den fazla arttığı belirtilmişti.