Türkiye Sigorta Birliği (TSB) verilerine göre, 2025 Temmuz ayı itibarıyla Türkiye genelinde trafiğe kayıtlı yaklaşık 6 milyon 770 bin motosiklet ve yük motosikleti bulunuyor. Bu araçlardan yalnızca 2 milyon 417 bininin trafik sigortası mevcut.
İstatistiklere göre sigortalılık oranı yüzde 35,7 seviyesinde. Başka bir ifadeyle trafikte yer alan motosikletlerin yüzde 64,3’ünün zorunlu trafik sigortası yok. İstanbul’da ise 865 bin 600 civarında motosiklet kayıtlı bulunurken, bunlardan 456 bini sigortalı. Bu rakam, İstanbul’daki sigortalılık oranının yüzde 52,7 ile ülke ortalamasının üzerinde olduğunu ve şehirde sigorta bilincinin görece daha yüksek olduğunu ortaya koyuyor.
5,5 milyon motosikletin yüzde 56,5’i yükümlülüğünü yerine getirmiyor
Zorunlu trafik sigortası, Karayolları Trafik Kanunu’nda düzenleniyor. Kanunun 103. maddesine göre motor hacmi 50 cc ve altındaki benzinli araçlar ile güç çıkışı 4 kilovatı geçmeyen elektrikli araçlar genel hükümlere tabi olup trafik sigortası yaptırma zorunluluğu bulunmuyor.
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) verilerine göre, Türkiye’deki 6 milyon 770 bin motosikletten yaklaşık 1 milyon 200 bininin motor hacmi 50 cc ve altında. Bu durumda trafik sigortası zorunlu olan 5,5 milyon motosikletin yüzde 56,5’i yükümlülüğünü yerine getirmemiş görünüyor.
Yakın dönemde İçişleri Bakanlığı öncülüğünde hazırlanan kanun taslağında motorlu bisikletlerin de trafik sigortası zorunluluğu kapsamına alınması öngörülüyor. Söz konusu taslak komisyon aşamasını geçti, ancak henüz TBMM Genel Kurulu’na gelmedi. Yasalaşması halinde motorlu bisikletler de zorunluluk kapsamına girecek.
“Motokurye taşımacılığı da motosiklet sayısını artıran temel unsurlardan biri”
İMAS Başkanı Hayrettin Ertemel, yaptığı değerlendirmede Türkiye’de motosiklet sayısının son 5 yılda hızla arttığını belirtti. 2020’de 3,5 milyon olan motosiklet sayısının 2025 itibarıyla 7 milyon seviyesine yaklaşarak neredeyse yüzde 100 artış gösterdiğini aktardı.
Ertemel, bu artışta Çin menşeli uygun fiyatlı motosikletlerin pazara girişinin yanı sıra motokurye taşımacılığının yaygınlaşmasının da etkili olduğunu ifade etti.
“Sigortasız araçların trafik uygulamalarında bağlanması gibi adımlarla caydırıcılık sağlanabilir”
Ertemel, sigortalılık oranındaki artışın sınırlı kaldığını belirterek, 2020’de yüzde 32 olan oranın 2025’te ancak yüzde 36’ya yükselebildiğini söyledi.
“Konu ile alakalı olarak yalnızca motosikletler değil, tüm araç türlerinde sigortalılık oranını artırmak amacıyla, bizlerin de referans sunduğumuz önemli bir düzenleme Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından hayata geçirildi. Artık ikinci el araç alımlarında dahi trafik sigortasının devir işlemlerinden önce yapılması zorunlu hale getirildi. Önceden ikinci el satışlarında sigorta, satış işlemlerinden sonra yapılabiliyor ve bu da boşluk oluşturabiliyordu. Bu noktada sigorta yaptırmak tamamen kişinin inisiyatifine kalabiliyordu. Yeni düzenleme ile bu boşluk ortadan kaldırıldı. Buradaki temel amaç trafikte sigortasız araç kalmaması ve sigortalılık oranının hızlı şekilde yükseltilmesi. Düzenlemenin etkilerinin önümüzdeki dönemde verilere yansıyacağı öngörülüyor.” dedi.
Ertemel ayrıca, “Motosiklet ve diğer araç gruplarını da kapsar nitelikte, trafik sigorta oranının iyileştirilmesi için teşvik ve caydırıcılığın bir arada işlendiği yeniliklerle yeni düzenlemenin desteklenmesi gerektiği kanaatindeyiz.” ifadelerini kullandı.
Sigorta primlerinde belirli gruplara sübvansiyon sağlanmasının, taksitli ödeme imkânlarının sunulmasının sigortalılık oranını artırabileceğini vurgulayan Ertemel, “Caydırıcılık noktasında ise mevcut teknolojik altyapılarımızın da bu sürece destek verebileceği ifade edebiliriz. Türkiye genelinde yaygınlaşan trafik kameraları sayesinde plakalar üzerinden sigorta durumu anlık olarak tespit edilebilir ve sigortasız araçlara adrese tebligat yolu ile idari yaptırımlar uygulanabilir. Bu bilgi akışı Trafik Emniyet altyapısına entegre edilerek sigortasız araçların trafik uygulamalarında bağlanması gibi adımlarla caydırıcılık sağlanabilir.” dedi.
e-Devlet üzerinden araçların sigorta durumunun görülebildiğini hatırlatan Ertemel, bu sistemin geliştirilerek otomatik hatırlatma ve yaptırım mekanizmaları ile entegre edilmesinin sigortalılık oranını artırmada etkili olabileceğini belirtti.




