Yapay Zeka Politikaları Derneği (AIPA) tarafından Türkiye genelinde gerçekleştirilen “Toplumda Yapay Zeka Algısı” araştırması, yapay zekanın ülkedeki bilinirlik ve kullanım düzeyini ortaya koydu. Araştırmaya göre Türkiye’de yapay zeka kavramını duyanların oranı yüzde 80,5’e ulaştı. Günlük hayatta yapay zeka kullandığını belirtenlerin oranı ise yüzde 57,6 olarak ölçüldü ve bu oran dünya ortalamasının üzerinde kaydedildi.
Raporda, üretken yapay zeka araçlarını duyanların oranı yüzde 59,7, “agentic AI” araçlarını duyanların oranı ise yüzde 30,7 olarak belirlendi. Yapay zeka veya bu kapsamdaki araçlardan en az birini bildiğini söyleyen katılımcıların yüzde 50,1’i kendisini temel düzeyde bilgi sahibi olarak tanımladı. Katılımcıların yüzde 11,1’i iyi derecede, yüzde 38,8’i ise sınırlı düzeyde bilgiye sahip olduğunu ifade etti.
Türkiye’de en çok bilinen yapay zeka uygulaması yüzde 88 ile ChatGPT oldu. Bu uygulamayı yüzde 35,4 ile Gemini, yüzde 15,6 ile DeepSeek ve yüzde 13,1 ile Grok izledi. Kullanım oranlarında da ChatGPT yüzde 82,8 ile ilk sırada yer aldı. Gemini yüzde 43, DeepSeek yüzde 25,8, Copilot yüzde 24,1, Grok yüzde 17,2 ve Canva yüzde 11,5 oranında kullanıldı.
Araştırmaya göre yapay zeka kullananların yüzde 41,8’i kişisel, yüzde 39,4’ü iş, yüzde 27,5’i ise eğitim amaçlı kullanım gerçekleştirdi. İş amaçlı kullananlar en çok bilgi arama ve fikir üretme alanlarını tercih etti. Kişisel kullanımda ise bilgi edinme ve günlük ihtiyaçlar öne çıktı.
Yapay zeka araçlarını kullananlar arasında ücretli hizmetlere ödeme yapanların oranı yüzde 8,8 olarak belirlendi. Kullanıcıların yüzde 22,2’si ise önümüzdeki 6 ay içinde ücretli hizmetlere geçmeyi düşündüğünü bildirdi.




