Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, Türkiye’nin Endonezya’ya ihracatı ocak-ağustos döneminde geçen yılın aynı dönemine göre %56,5 artışla 317,4 milyon dolara yükseldi.

Bu dönemde Endonezya’ya en fazla ihracat yapan sektörler arasında madencilik ürünleri 56,2 milyon dolarla ilk sırada yer aldı. 33,7 milyon dolarla hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ikinci sırada bulunurken, 22,6 milyon dolarlık ihracatla tütün üçüncü sırada kaydedildi. Dördüncü sırada 22,2 milyon dolarla kimyevi maddeler ve mamulleri, beşinci sırada ise 19,3 milyon dolarla makine ve aksamları yer aldı.

THY, Temeşvar ve Erivan’a Tarifeli Sefer Başlatacak
THY, Temeşvar ve Erivan’a Tarifeli Sefer Başlatacak
İçeriği Görüntüle

Değer bazında en fazla artış 27,2 milyon dolarla madencilik ürünlerinde gerçekleşti. Onu, 12,9 milyon dolarla tütün, 8,4 milyon dolarla çelik ve 2 milyon dolarla iklimlendirme sanayisi izledi.

Yılın 8 ayında Endonezya’ya Ankara’dan 140,7 milyon dolar, İstanbul’dan 99,4 milyon dolar, İzmir’den 23,7 milyon dolar, Adana’dan 9,6 milyon dolar ve Antalya’dan 7,2 milyon dolar ihracat yapıldı.

Türkiye ile Endonezya arasında son dönemde artan diplomatik temaslar ve stratejik işbirlikleri, ekonomik ilişkilere de güçlü şekilde yansıdı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, nisan ayında Türkiye’yi ziyaret eden Endonezya Cumhurbaşkanı Prabowo Subianto’yu Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde resmi törenle karşılamış, iki lider ortak basın toplantısı düzenlemişti.

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Endonezya’nın Filistin konusundaki tutumuna değinerek, “Önümüzdeki dönemde Gazze'nin yeniden inşasında ve Filistin davasının savunulmasında Endonezya ile çalışmaya devam edeceğiz.”demişti.

Endonezya Cumhurbaşkanı Subianto ise, "Her iki ülke olarak İslam dünyasında pozitif bir güç olmak istiyoruz. Bu anlamda bu sorumluluğu da üstlenmemiz gerek." değerlendirmesinde bulunmuştu.

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz da geçen ay Endonezya’nın Ankara Büyükelçiliği’nde düzenlenen Endonezya Bağımsızlık Günü resepsiyonunda, askeri ve savunma sanayisi işbirliğinde son yıllarda önemli mesafe alındığını vurgulamıştı.

Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Türkiye-Endonezya İş Konseyi Başkanı Doğan Karadeniz, bu yıl iki ülke arasındaki diplomatik ilişkilerin 75’inci yılının kutlandığını hatırlatarak, “Her iki ülkenin sahip olduğu tamamlayıcı ekonomik yapılar ve tarihsel dostluk zemini yalnızca bugünü değil, geleceği de şekillendirecek uzun vadeli ortaklıklar için güçlü bir temel oluşturuyor.” dedi.

Karadeniz, Türkiye’nin “Yeniden Asya Girişimi” ve Ticaret Bakanlığı’nın “Uzak Ülkeler” stratejileri kapsamında Endonezya’nın öncelikli ülkelerden biri olduğunu belirterek, “Bu kapsamda iki ülke arasında imzalanan ve 48 adet KAAN savaş uçağının alımını öngören mutabakat zaptı, işbirliğimizin stratejik boyutunu pekiştiren önemli adımlardan biri olacaktır.” ifadesini kullandı.

İki ülke arasında belirlenen ticaret hacmi hedefinin 10 milyar dolar olduğunu anımsatan Karadeniz, 2026 yılına kadar Sınırlı Tercihli Ticaret Anlaşması (PTA) imzalanmasının öngörüldüğünü de sözlerine ekledi.

Son dönemde işbirliği potansiyeli yüksek sektörlere dikkat çeken Karadeniz, “Türk tarım teknolojisi, Endonezya’nın tarımsal üretim kapasitesinin artırılmasına önemli katkılar sağlayabilir. Gıda işleme teknolojileri, sağlık turizmi, mesleki eğitim, lojistik altyapı ve dijital çözümler de Türk firmalarının rekabet avantajı sunabileceği alanları oluşturmaktadır.” dedi. Ayrıca, Endonezya’nın yeni başkenti Nusantara’nın inşasının, Türk mühendislik ve müteahhitlik firmaları için büyük bir fırsat sunduğunu vurguladı.

Karadeniz, Türk iş dünyasına yönelik tavsiyesinde ise şu ifadeleri kullandı:
“Endonezya ile iş yapmak isteyen iş dünyamıza da yalnızca bugünü değil, aynı zamanda Endonezya’nın önümüzdeki 10-20 yıllık dönüşüm sürecini düşünerek pozisyon almalarını, kısa vadeli projelerin ötesine geçerek yapısal ve uzun vadeli iş birliklerine yönelmelerini tavsiye ediyoruz.”